KULTUR, DRØMMER OG MAGI

Asak Kulturbarnehage ligger flott til på Nybo nær Tistedal og Grimsrødhøgda, med Femsjøen og skogsområder i nærmiljøet. Vi har også en egen turplass hvor vi har lavvu og grillmuligheter.

HVA ER EN KULTURBARNEHAGE?

Kultur er så mye, det er estetikk, musikk, det er vår kulturarv, det er barnas egen kultur det er dans og drama. Vi tar med oss alle disse elementene inn i det vi gjør hver eneste dag sammen med barna.

Frost prinsessen baker og smaker(teksten fortsetter under bildet)
PROFESJONELL OPPSETNING I BRYGGA KULTURSAL
Hos oss i Asak Kulturbarnehage fyller pianotoner og syngende barnestemmer rommene tidt og ofte. Rytmeinstrumenter, rim, regler og gitarspill hører med i våre samlinger. Dans og bevegelse til alt fra Marcus og Martinus til klassiske toner er naturlig. Disse elementene får også stor plass på vår årlige satsing på Brygga Kultursal – Sommeravslutningen. Dette er et av de største høydepunktene for store og små og ikke minst for foreldrene. Forestillingen er det barna selv som former i løpet av barnehageåret – de er med på å skrive manus og sanger og de er med på å bestemme hvordan det skal se ut på scenen. Vi har også en egen musikkpedagog som sørger for pianoundervisning for de eldste og rytmeorkester/korps. Dette er veldig populært.

Her synger barna på scenen i Brygga Kultursal(teksten fortsetter under bildet)

Barnas kreativitet står i sentrum i alt vi gjør. De utfolder seg på sine egne premisser og med egen interesse i fokus, er det drivkraften bak det vi skaper sammen. Vi bruker pedagogisk dokumentasjon i form av utstillinger og bilder av det vi gjør, vi har også høstutstilling i gågata her i Halden hver høst.

MAGI OG DRØMMER
Hos oss er det viktig at barnehagen er til for barna. Barns medvirkning er i fokus og barnas innspill blir tatt på alvor. På avdelingen har barna en drømmevegg – her henger vi opp små og store drømmer som barna selv tenker på. Det kan være drømmen om å bake muffens på gulvet, kjøre søppelbilen eller se Elsa fra FROST i levende livet. Ingen drøm er for stor – det handler om hvordan vi voksne i barnehagen tar tak i dem. MAGI samlingene er kjempepopulære – både voksne og barn gleder seg til disse hver gang. Det finnes ikke grenser for hva vi kan prøve ut, forske på eller bare undre oss over. Vi mener at vårt arbeid med drømmer og magi skaper et handlingsrom for barna som er unikt og nødvendig for at de skal lære, om seg selv og verden rundt dem. Og ikke minst skaper det felles glede.

Her ser du et glimt fra drømmeveggen(teksten fortsetter under bildet)
I Asak Kulturbarnehage ser du ja-voksne som er lekende, kreative, tilstedeværende og engasjerte. Vi byr på oss selv og vi oppdager verden SAMMEN med barna.

Vil du gi ditt barn en kulturell start på livet, med drømmer og magi, med voksne som sier ja – og som er tilstede sammen med ditt barn? Da skal du søke plass idag på Asak Kulturbarnehage.

Søk barnehageplass her